måndag 28 december 2020

Årets bästa album enligt Jonn Palmér Jeppsson

Jag har känt Jonn Palmér Jeppsson runt tio år nu. Vi brukar ses på stan och snacka musik, och i några år var vi kollegor på Close-Up. Jonn var en av de mest produktiva och hårt arbetande journalisterna som höll Close-Up flytande fram till slutet. Numera skriver han uteslutande för Sydsvenskan där han listade årets tre bästa album häromdagen. Alldeles för fjuttigt tyckte jag och bad honom skriva en fylligare lista. Tolv album, utan inbördes rangordning blev det:



Sumac: May you be held

Kan man spela metal för att uttrycka fred, kärlek och förståelse? Sumac visar ett unikt mod genom att inte bara svara ja på den frågan med skrovliga, motiga domedagshymner, utan också genom att låta delar av dem vara improviserade. Trion alstrar maximal friktionsvärme.

 
Helen Money: Atomic

Cello med distpedaler och gitarrförstärkare låter kanske som en gimmick, men inte när klassiskt skolade Alison Chesley håller i stråken. Hennes musik känns aldrig experimentell, bara säregen och djupt intim. ”Atomic” är det mest filmiska och mångbottnade i en rad av lysande album.

 
Ulver: Flowers of evil

Black metal, folk, drone, teatermusik – genom åren har norska Ulver bytt genre likt ormar ömsar skinn. Men aldrig har de låtit så bekväma som i de senaste årens syntrock, där ruggig tematik kontrasteras med ett nostalgiskt, elegant sound.

 
Ulcerate: Stare into death and be still

Nya Zeeländska Ulcerate har väl egentligen skrivit samma låt om och om igen de senaste tio åren. Men så länge trion fortsätter att variera och nyansera den där låten finns det ingen anledning att klaga. Få death metal-band lyckas lika väl med att få genren att känna verklighetsförankrad och relevant.

 
Inquisition: Black mass for a black grave

Hookigare än någonsin och Dagon börjar nästan låta som om han sjunger, vilket i huvudsak är något positivt. Då kan man ha överseende med promobilder där han står och fånar sig med en pistol i högsta hugg.

 
Pharaoh Overlord: 6

Sjuttio/åttiotalsdoftande krautsynt med grov sång av Sumacs Aaron Turner. Du har aldrig hört något liknande.

 
Rebel Wizard: Magickal mystical indifference

Den felande länken mellan källarinspelad USBM och åttiotalets arenahårdrock. Extas och depression om vartannat.

 
Anna von Hausswolff: All thoughts fly

Frågan var ju inte om utan när hon skulle ge ut ett album på Southern Lord. De här instrumentala orgeläventyren är göteborgskans mest suggestiva hittills. Nu väntar vi bara på att hon gör ett regelrätt samarbete med Sunn O))), förbandsspelningar räcker ju inte.

 
Jordablod: The cabinet of numinous song

Malmös Jordablod hade förmodligen haft en större publik om inte frontmannen varit så inne på stenhård black metal-estetik – när man lyssnar hör man att han är mer besatt av gitarrer än demoner. Precis som Tribulation skriver Jordablod låtar i genren ”musik”, som sedan ofta råkar låta som extremmetal.

 
Okkultokrati: La ilden lyse

Sällan har ett band låtit så mycket råare än det egentligen är. Den artikulerat väsande sången får musiken – som mest drar åt punk och new wave – att kännas som ett svanhopp ner i en pool fylld av krossat glas. Rent attitydmässigt har Okkultokrati gjort årets kanske råaste black metal-album.

 
Serpent Omega: II

Vi behöver fler frontfigurer som Pia ”Urskogr” Stjärnvind och vi behöver fler band som låter det gå sju år mellan albumen.

 
Mitochondrial Sun: Sju pulsarer

Gitarristen/grafiske formgivaren Niklas Sundin hoppade av Dark Tranquillity och startade eget under namnet Mitochondrial Sun. Två skivor har han hunnit få ut i år, men ”Sju pulsarer” låter betydligt mer distinkt och personlig än debuten. De koncisa, instrumentala spåren låter som om Sundin inspirerats av tidig skandinavisk black metal för att göra musik till reklamfilmer för NASA.


Missa inte heller vår kollega och vän Torbjörn Hallgrens årslista. Den hittar du på hans egen blogg
Bara Metal

 

Inga kommentarer: