lördag 4 juni 2011

Skivtips 2011: Tombs "Path of Totality"

Jag har fortfarande inte orkat se Lars von Triers Antichrist men efter min kompis Björns tips har jag fastnat för en scen ur filmen. Willem Dafoe hittar en ruttnande rävhona som reser sig halvt upp och proklamerar med bästa growlröst: ”Chaos reigns!”. Jag vet inte om Mike Hill, frontmannen i New Yorkbandet Tombs, har inspirerats av filmen men gruppens nya och efterlängtade skiva inleds med samma ord.

Efter att Tombs släppte den moderna klassikern Winter Hours i januari 2009 har jag väntat på uppföljaren och mina förväntningar på nya Path of Totality var givetvis skyhöga. Tack och lov blir jag inte besviken den här gången, som med Altar of Plagues för någon månad sedan. Tombs har på sitt nya album gjort några inriktningsförändringar jämfört med den makalösa föregångaren. De inslag av shoegazemangel som jag avgudade är nästan borta och på Path of Totality låter trion istället hårdare än någonsin. Musikaliskt påminner det nya albumet mer om bandets första självbetitlade minialbum och det märks att Hill har sina rötter i hardcorescenen. Men bandet har också tagit ett steg vidare med större black metalinfluenser än tidigare. På Winter Hours kunde den typen av påverkan mer skönjas, nu har det utvecklats till mer tydliga partier. Jag ställer mig dock lite tveksam till att den i övrigt grymme trummisen Andrew Hernandez är tillräckligt tight för att mangla på black metalvis.

I övrigt har Tombs lyckats göra en magnifik skiva ännu en gång och det imponerar. Det är få band förunnat att kunna producera två så här bra album i rad, och det visade sig vara ett smart drag att ta tid på sig. Ljudbilderna som bandet lyckas skapa är fortfarande smått magiska, låtmaterialet är både spännande och starkt. Hill varierar sin sång mer, något jag till en början var skeptisk till, och skivan är oerhört snyggt sammanhållen. Path of Totality är inte lika omedelbar som sin föregångare men väl värd sin väntan.

Lyssna också på: Tombs "Tombs", Tombs "Winter Hours".

Inga kommentarer: