fredag 13 maj 2011

Skivtips 2011: Demonical "Death Infernal"


Är den svenska death metal-scenen världens allra främsta? Ja, jag tycker faktiskt det. Visst kommer det bra death från alla jordens håll och kanter, med USA som en naturlig stormakt, men den bredd och kvalitet som svenska band uppvisar är verkligen imponerande. Ständigt kommer det nya band som jag inte hört talas om tidigare som släpper riktigt bra album.
Demonical från Avesta släppte det utmärkta albumet "Hellsworn" för två år sedan som bland annat innehöll monsterhiten "World Serpent". "Death Infernal" når inte upp till samma klass men står sig bra på den svenska scenen. Det är kompakt, konsekvent och riktigt tungt album, från första spåret till den avslutande Emperor-covern. Mina favoriter är "Black Inferno" och den vikingflörtande "From Northern Shores". I den sistnämnda jämför man oundvikligen bandet med de mer kända Amon Amarth men jag tycker att Demonical är snäppet bättre. "Death Infernal" innehåller till stora delar riktigt bra melodiös dödsmetall och jag ser redan fram emot nästa släpp.
Det tyska bolaget Cyclone Empire har matat ut flera bra album i år, som Vomitory, Puteraeon och nu Demonical. Det är inte bara vi svenskar som gillar svensk döds.

Lyssna också på: Bombs of Hades "Chambers of Abominations", Puteraeon ”The Esoteric Order”

Inga kommentarer: