lördag 18 februari 2017

Doom to death!





Jag fick (liksom majoriteten av mina kollegor förmodar jag) uppdraget av Close-Up att lista historiens tjugo bästa doom-album. Som vanligt gick jag, med mina Asperger-tendenser, all in och lade mer än en veckas intensivt lyssnande på uppgiften.

Jag är inget större fan av klassisk doom med rensång som Candlemass (den extremt förutsägbara vinnaren) utan jag tänjde en hel del på doom-begreppet i min lista. Hur definierar man doom? Var går gränsen mellan doom och exempelvis sludge? För att ha någon slags riktning så använde jag Metal Archives som referens. Samtliga band på min lista definieras, åtminstone delvis, som doom metal enligt sidan.

Inget ont om band som Cathedral, Electric Wizard, Swallow The Sun eller Pentagram (de två sistnämnda oväntat inte med på Close-Ups lista) men inga av deras album håller hela vägen för mig. Det positiva med Close-Ups lista var att det faktiskt var en del bra nyare album med, som Bell Witch och Bongripper, men på det stora hela var resultatet ganska väntat. Ett enda av mina val kom med…

Mina tjugo doomfavoriter genom tiderna:

1. Hooded Menace: Never Cross The Dead
2. Black Sabbath: Paranoid
3. Abandon: In Reality We Suffer
4. Abandon: The Dead End
5. Yob: Atma
6. Indian: Guiltless
7. Hooded Menace: Effigies of Evil
8. C R O W N: Psychurgy
9. Sea of Bones: The Earth Wants Us Dead
10. Black Sabbath: Master of Reality
11. Indian: From All Purity
12. Thou: Heathen
13. Rwake: Rest
14. Culted: Below the Thunders of the Upper Deep
15. Hooded Menace: Fulfill The Curse
16. Brothers of the Sonic Cloth: s/t
17. Yob: Clearing The Path To Ascend
18. Black Boned Angel: The End
19. Ramesses: Misanthropic Alchemy
20. Doom:Vs: Dead Words Speak

Inga kommentarer: