fredag 2 januari 2009

Metalåret 2008


1. Satyricon "The Age of Nero"
2. Abysmal Dawn "Programmed To Consume"
3. Bloodbath "The Fathomless Mastery"
4. Grave "Dominion VIII"
5. Doom:Vs "Dead Words Speak"
6. Thorium "Feral Creation"
7. Nile "Ithyphallic"
8. Dismember "Dismember"
9. Cult of Luna "Eternal Kingdom"
10. Khold "Hundre År Gammal"

När kylan kom smygandes och dagarna mörknade hamnade jag i en djup metalperiod. Förutom ett gäng t-shirts och en prenumeration på Terrorizer resulterade dessa månader i min första metallista sedan tolvårsåldern.
När Satyricon släppte ”Now, Diabolical” var jag ännu inte redo (samma fenomen som jag resonerar om ovan). Jag tyckte omedelbart att titelspåret var en hit men när jag fick frågan om jag skulle hänga med och se dem på KB så passade jag. Det ångrar jag idag. ”The Age of Nero” är ytterligare ett steg mot det perfekta metalalbumet och ”Wolfpack” är årets låt alla kategorier. Ledda av de koncepttänkande norrmännen blev metalåret 2008 en stor skandinavisk triumf. Ännu ett norskt (Khold), ett danskt (Thorium) och hela fem svenska band gjorde Satyricon sällskap på listan. Kvalitetsmässigt var det ett ganska stort avstånd mellan topp fem och resten. Ett gäng andra hyggliga album från bland andra Kataklysm, Psycroptic, Genghis Tron, Origin och Iskald hamnade strax utanför listan.
Satyricons förstaplats utmanades främst av amerikanska Abysmal Dawn som släppte en grym uppföljare till sitt två år gamla (och lika grymma) album ”From Ashes” och en stark svensk trio med deathmetalbanden Grave, som vi såg som förband till Nile i oktober, och Bloodbath, som även släppte den utmärkta ep:n ”Unblessing The Purity”. Femma på listan kom det vackra doomalbumet ”Dead Words Speak” från Johan Ericsons (Draconian) soloprojekt Doom:Vs.

Inga kommentarer: