måndag 15 augusti 2022

Vendetta-special: Scitalis

 


Den främsta anledningen till att göra en special om Vendetta Records är att det släpps så många bra skivor på bolaget. Hade det inte varit för att jag har följt Vendetta de senaste åren så hade jag missat en massa bra band, som svenska Scitalis. Jag skickade några frågor till det hemlighetsfulla black metalbandet (liksom många andra projekt så avslöjar medlemmarna inte sina riktiga namn).

- Idén till Scitalis började under 2019 då jag  hade en vision om hur jag ville att projektet skulle se ut, berättar A, som sjunger och spelar bas. Sen kom jag i kontakt med gitarristen S och därefter provade vi olika musiker. Till slut hittade vi medlemmar som passade, och under 2020 började vi skriva låtar till det som skulle bli EP:n ”Awakening”. Efter det släppet hade vi några avhopp från bandet och vi hade lite problem med att hitta nya medlemmar. Nu är vi dock en stabil uppsättning som består av mig, S, L på kompgitarr och W på trummor.

 

Varifrån kommer inspirationen till er musik? Vilka andra artister har ni påverkats av?

- Två black metalscener som vi gillar är den polska och isländska. Batushka och Sinmara är två band som vi har hämtat inspiration från. Vissa har jämfört oss med Watain men vi kan inte själva höra likheten. Vi brukar säga att vi spelar black metal och sedan får man göra sin egen tolkning.

 

Ni håller till i Umeå? Finns det en black metalscen i staden?

- Det stämmer. Umeås black metalscen är väl inte jättestor men det finns några andra band som Naglfar, Malakhim och Wormligh.

 

Efter en mycket lovande EP förra året så albumdebuterade ni nyligen. Berätta om albumet. Hur går er process till, vem skriver text och musik?

- Vårt debutalbum ”Doomed before time” skrevs under vintern 2020. Efter EP:n så bestämde vi att S skriver all musik och jag skriver alla texter. Sen sitter vi två ihop och bestämmer hur slutresultatet ska bli. Vi spelade in skivan hos Malmer Productions där Max Malmer både mixade och skötte mastringen.

”Doomed before time” handlar i stora drag om att mänskligheten har varit dömd att lida sedan tidens början. Att vi har ett uråldrigt mörker inom oss som inte vill släppa taget.

 

Hur ser den närmaste framtiden ut för Scitalis?

- Vi är redan i planeringsstadiet inför nästa inspelning. Sedan hoppas vi på att boka in några fler spelningar till under hösten och framåt. Det har varit lite svårt att hitta spelningar då det mesta har varit framflyttat sedan pandemin.

 

Scitalis debutalbum finns ute nu på Vendettta Records.

Inga kommentarer: