tisdag 16 augusti 2022

Vendetta-special: Ole Pedersen Luk (Afsky, Heltekvad, ex-Solbrud)

 


Som frontfigur i Solbrud fick han metalvärlden att ta dansk black metal på allvar, och med sitt soloprojekt Afsky har han gjort den allt mer populär. Jag fick chansen att prata med Ole Pedersen Luk, som i år dessutom har debuterat med det fantastiska bandet Heltekvad.

Solbrud bildades 2010 och blev framförallt efter det klassiska albumet ”Jærtegn” 2014 fanbärare för den danska black metalvåg som har sköljt över världen sedan dess.

Hur ser du på utvecklingen av dansk black metal de senaste tio åren?

- Jag tycker det är galet hur mycket som har hänt sedan jag började. Det har kommit ut många band och projekt och jag tycker bara att det är fantastiskt att black metal kan blomstra igen. Vi har en bra scen i Danmark och många duktiga musiker. För tio år sedan var det svårt att anordna en konsert med enbart black metalband. Idag måste du verkligen välja vilka du vill boka till en sådan konsert eftersom det finns så många band att välja bland.

Och det verkar som att ännu fler band är på gång. Jag har blivit tillfrågad av unga fans om inspelningsknep och om jag vill komma och lyssna på vad de håller på med. Vi pratar om ungdomar som fortfarande går i grundskolan, det är jättekul att det finns en sådan återväxt.

 

I maj gjorde du din allra sista konsert med Solbrud. Varför tog du beslutet att lämna bandet och hur känns det nu?

- Jag valde att lämna bandet efter många överväganden men hade jag inte haft Afsky så hade jag nog blivit kvar i bandet. Men med tiden kände jag att det var roligare att  lägga min energi på Afsky, och då valde jag att lämna för allas skull, inte minst min för egen. Jag hade dessutom skrivit Heltekvads debutskiva "Morgenrødens helvedesherre" tillsammans med Simon Skotte från Sunken, och kände i största allmänhet att jag behövde en förändring.

Och jag är nöjd med beslutet. Det var som att lämna en flickvän sedan många år, men jag ångrar ingenting.

 

Vilka är de största skillnaderna mellan Solbrud och Afsky?

- För det otränade örat låter banden nog ganska lika varandra men den största skillnaden är helt klart att Solbrud är betydligt mer monotont. Jag behövde nog också komma ifrån det lite grann. Den genomsnittliga låtlängden för Afsky ligger runt 7-8 minuter medan Solbruds brukar vara över 10 minuter. Fördelen är att det finns utrymme att dra ut på tiden och skapa en längre utvecklingsprocess vilket definitivt har sina kvaliteter. Men jag behövde även testa något annat. Jag ville skriva låtar med fler riff och fler melodier och där det, enligt mig, händer mer. Samtidigt är Afsky också väldigt personligt för mig. Till en början var jag tveksam till om jag ens skulle ge ut mina låtar men jag tog klivet och det är jag tacksam för idag.

 

Vilka musiker hjälper dig när du spelar live med Afsky?

- Just nu består bandet av Simon Frenning (Morild) på trummor, Simon Skotte (Sunken) på gitarr och Jonas Faghtman (Sunken) på bas. Vi ska faktiskt ut på turné med Sunken i höst, och då spelar Morilds trummis även med dem, eftersom de för närvarande saknar en trummis.

 

Enligt mig har du en perfekt black metal-röst. Hittade du ditt uttryck direkt när du försökte sjunga på det sättet, eller var det en lång process?

- Det känns som att jag har nått en punkt nu där jag kan göra vad jag vill med min sång och mitt uttryck. När jag till exempel lyssnar på den första Solbrud-skivan kan jag höra att jag har utvecklats mycket sedan dess. Jag önskar att jag kunde spela in de låtarna igen, säger Ole och skrattar.

Jag har alltid älskat black metal och speciellt sången, så det låg mig nära att börja sjunga så, men det tog ett tag innan jag blev nöjd med hur det lät.

 

De senaste åren har du fått skjuta upp konserter för att du skadat din hand inte en, utan två gånger! Vad hände? Har du otur?

- Första gången var jag full och andra gången antar jag att jag bara var dum. Det är den kortfattade förklaringen, säger Ole och skrattar igen.

 

Jag följer dig på Instagram och det känns som att naturen betyder mycket för dig?

- Jag älskar naturen. Jag kan sitta i timmar på samma plats och bara ta in omgivningen. Allt från träd och moln till djur och insekter. Naturen och världen är på så många sätt en magisk plats, om man väljer att se det så. Att så många människor inte tar hand om naturen gör mig bara otroligt ledsen. Jag bor i stan nu men jag tror att jag kommer att flytta ut i naturen någon dag och bara glömma resten av världen.

 

Vad inspirerar dig när du skriver musik och texter?

- Liv och död. Att vara här och att inte behöva vara här en dag till. Frustrationen när jag slår på nyheterna och ser hur fruktansvärt människor behandlar varandra, djur och naturen. Maktlöshet när jag känner mig liten och inte kan göra annat än att bara se på när allting förfaller. Det är i första hand vad Afsky handlar om. Det är ett väldigt personligt projekt för mig och jag gör det främst för min egen skull.


I år kom även debutalbumet från projektet Heltekvad, som är min favoritskiva från 2022 hittills. Hur startade projektet och vem är en del av det?

- Kul att du gillar det! Vi är väldigt nöjda med skivan själva. Heltekvad började egentligen mest som ett demoprojekt för skojs skull. Jag hade Simon Skotte från Sunken på besök (vi bor inte i samma stad) och vi bestämde oss för att spela in några låtar, bara rakt upp och ner utan så mycket betänketid. Vi gjorde snabbt de två första spåren till skivan. Dagen efter skrev vi två till, och tredje dagen skrev vi de tre sista. Vi spelade in allt på en gång, och på så vis var det mer en demo som vi hade gjort. Men vi tyckte att det lät så bra att vi fick Simon Frenning att lägga på trummor samma vecka. Sedan la jag till sång och så vi hade plötsligt en skiva.

Eisenwald ville ge ut den och nu ska vi spela vår andra livekonsert i december på Pest Fest i Köpenhamn. Jag tror att både Simon och jag behövde göra lite musik med mindre regler och där det bara ska vara roligt. Våra andra projekt är helt klart mer seriösa, så det är skönt att ha ett projekt där allt kan vara lite mer löst.

 

Heltekvads album har ett tydligt riddartema, och ni spelar live i riddarmunderingar. Varför valde ni det spåret?

- Det finns inga andra danska black metalband med det temat, så vi nappade på det. Det ger stor frihet att spela melodier i både dur och moll, så det är ett roligt koncept rent musikaliskt. Och vem tycker inte att riddare och slott är coola?, säger Ole och skrattar.


Afsky ger ut sina skivor på Vendetta Records och har precis släppt den helt akustiska ep:n "I Stilhed".

Jag blev lite förvånad över att du inte sjöng på EP:n. Vilka var dina tankar runt det här släppet?

- Jag skulle aldrig ägna mig åt skönsång, det överlåter jag till andra. Jag gjorde skivan för att jag ville släppa några av de akustiska styckena i sin ursprungliga form, utan att något annat skulle störa. De flesta av Afskys låtar börjar med en akustisk gitarr och jag skriver nästan alltid melodier på det sättet, så det kändes passande med ett akustiskt album.

Sedan hade jag också några spår som jag inte visste vad jag skulle göra med, som fick plats på skivan. Jag håller på med en ny Afsky-skiva men vissa låtar passade inte in där och därför började jag arbeta med den akustiska EP:n parallellt. Allting har dragit ut på tiden eftersom det är krävande att göra två skivor med Afsky samtidigt. Plus att albumet med Heltekvad skulle färdigställas liksom ytterligare ett album med Solbrud. Så det har varit mycket på en gång.

Jag kan alltså avslöja att det kommer en skiva till med Solbrud som jag medverkar på. Vi var mitt uppe i processen när jag bestämde mig för att sluta men jag lovade att göra klar skivan som vi jobbade med. Den kommer att släppas någon gång under 2023.

 

Hur ser framtiden ut för Afsky och Heltekvad?

- Jag hoppas såklart att Afsky har en ljus framtid. Vi vill ut och spela live så mycket som möjligt. Det är det jag brinner och lever för. Utan musiken och de upplevelser som den ger så vet jag inte vad jag skulle lägga all tid på. Heltekvad kommer nog alltid att vara sidoprojektet, och eftersom vi alla tre har våra primära projekt är alla överens om att Heltekvad inte ska ta tid från de andra banden. Men vi vill gärna ut och spela mer med Heltekvad också.

Jag hoppas på många turnéer med Afsky. Nästa skiva är som sagt på väg och även den kommer att släppas 2023. Jag ser verkligen fram emot det, då det enligt mig är det bästa jag har skrivit. Jag har redan idéer till nästa skiva efter det, så du kan förvänta dig mycket mer musik från mig!

 


Heltekvads debutalbum finns ute nu på Eisenwald liksom Afskys EP ”I Stilhed”, utgiven på Vendetta Records.

 Bilden på Ole är tagen av Kathrine Allerslev.

 

Inga kommentarer: