måndag 7 mars 2011

Skivtips 2011: Lifelover "Sjukdom"


Lifelover använder sig mycket av piano vilket ger musiken en ganska säregen melankoli. Riffen är i grunden enkla och rakt på och drivet hjälps framåt av trummorna, som jag är ganska säker på är gjorda digitalt. Det är ofta väldigt medryckande, som det blytunga Ministryaktiga riffet i ”Led By Misfortune”. Det känns som att snurra runt tills man mår illa, som lycka fast med en klump i magen. ”Sjukdom” är en uppgörelse med det institutionella. Det är musik som bär på ett upproriskt vansinne, som att springa i en lång korridor bort från ansvar och sans.
Det stora problemet med Lifelover är sången, eller avsaknaden av vettig sång. Ångestskrik och pratsång varvas med olika samplingar, och det känns logiskt att ”Instrumental Asylum” tillhör de bästa spåren. Men musikaliskt är det ofta så bra att jag ändå sätter på plattan om och om igen. Jag brukar inte klara av musik utan bra sång men jag fylls av ett oväntat överseende. Lifelover har en uppkäftig charm som får mig att le, ungefär som att se ett gäng tonåriga punkare dra genom stan och bete sig som om de har uppfunnit hjulet. ”Sjukdom” är även det lite utav en verklighetsflykt.

Lyssna också på: Shining "VI: Klagopsalmer"

1 kommentar:

Unknown sa...

Bra påpekat om albumet.
Jag själv tycker att Lifelover hade sin deprimerade stil som mest i början, sedan vid Dekadens så blev det mer rockigare och Sjukdom har en liten touch av deprimerad stil och Rock.

/Tobias