måndag 7 mars 2011

Skivtips 2011: Fen "Epoch"


När Fens förra album ”Malediction Fields” kom för nästan exakt två år sedan tyckte jag det var en extremt ojämn historia. Samtidigt som jag störde mig på flera element i Fens musik, som den rena sången och det mesiga basspelet, innehöll plattan enormt bra spår som ”A Witness To The Passing Of Aeons” och framförallt ”Lashed By Storm”, en av de låtar jag lyssnat på absolut mest de senaste par åren.
Tillsammans med band som Winterfylleth och Wodensthrone leder Fen en våg av ”pagan black metal” i Storbritannien. Banden företräder någonting nytt inom brittisk black metal, som stått i skuggan av skandinavisk, amerikansk och fransk black metal en längre tid.
Fen, liksom Winterfylleth, har någonting stort på gång och ”Epoch” är ett steg på vägen. Även om de inslag jag inte gillar finns kvar så retar jag mig inte lika mycket på dem. Jag vill gärna tro att det beror på att Fen gjort ett jämnare album den här gången men det kan lika gärna bero på mig, att jag har fattat konceptet. ”Epoch” får mig i alla fall sugen på att springa över en vintrig hed klädd i fårskinn.

Lyssna också på: Fen "Ancient Sorrow EP", Winterfylleth: "The Ghost of Heritage"

Inga kommentarer: