torsdag 23 mars 2017

Intervju: Resonance Cascade



Södra Sverige har fått ett nytt grindband att vårda och älska, Resonance Cascade som precis har släppt splitskivan "Hyperakusi". Dan Widing är mest känd som basist i Malmös stolthet Pyramido men är också gitarrist och en av låtskrivarna i Resonance Cascade.

- Hittills har det varit jag och trummisen Arvid Borg (även med i Carneus) som har gjort låtarna hemma på varsitt håll, berättar Dan. Arvid sitter och bankar hop nåt framför tv:n, sen går han till sin replokal hemma i Osby och därefter presenterar han en grov skiss för oss andra. Trots att han knappt har spelat gitarr så gör han låtarna på gura men han är väldigt musikalisk. Processen är liknande för mig. Jag har alltid skrivit låtar på gitarr men sedan mest spelat bas i mina band. Jag gör slaskversioner av mina idéer och skickar till de andra, Sedan går det ganska snabbt att göra färdigt låtarna när alla är på plats tillsammans, det har gått väldigt smärtfritt hittills.

Rollfördelningen i bandet blir än mer speciell eftersom det är de båda andra medlemmarna, sångaren Johan Bergström och basisten Andreas Johansson, som skriver texterna. Resonance Cascade har sedan tidigare släppt en sjutummare där Dan skrev det mesta av materialet
- Tanken är väl att alla fyra ska bidra med musikskrivandet men det lär inte hända, säger Dan och skrattar.

En anledning till att Andreas och Johan har ont om tid för låtskrivandet är att de numera även spelar tillsammans i Deranged. Andreas har varit med i många år och har nu värvat Johan till bandet. Andreas spelar dessutom i Nordvis-bandet Stilla och Johan sjunger i det rutinerade lundabandet Pandemonium. 
- Ingen av oss hade någon större erfarenhet av att lira grind sedan tidigare, förklarar Dan. Andreas och jag är bekanta sedan många år och vi hade länge sagt att vi måste börja grinda. Vår första trummis spelade tidigare i Burst (tillsammans med Pyramidos sångare Ronnie Källback) men han hoppade av för att han tyckte att han spelade för långsamt. Jag värvade Arvid istället och Johan kom med från Andreas håll.

Nästa steg för Resonance Cascade är att komma ut och spela live. Än så länge har man spelat på två upplagor av Danish Grindcore Family Weekend i Köpenhamn men inte så mycket mer. 
- Vi har spelat en del i Malmö och Köpenhamn, nu hade det varit kul att komma utsocknes. Men först ska vi sprida skivjäveln.

Spliten med titeln "Hyperakusi" har ett fantastiskt omslag av Henrik Ågren. 
- Jag är så trött på att splits inte ska heta någonting, säger Dan. Vi är väldigt nöjda med hur snygg skivan är, jag trodde inte att det skulle bli så jävla bra.

På nästa släpp hoppas Dan att hans och Arvids idéer ska smälta samman på ett mer naturligt sätt. 
- Alla låtar ska ha mer kräm, mer fyllning. Inga fillers, bara killers. Mer av allt. Vår musik ska inte vara för simpel men inte heller för kluddig. Vi vill låta cleant, med ganska simpla strukturer, och inte så brötigt. Många grindband låter bara som en dammsugare eller cementblandare. Det ska vara snabbt och rakt, och inga löjliga solon eller synthar.
- Inget tjafs, bara rens?
- Exakt.




En kortare version av texten har publicerats i tidskriften Close-Up. www.closeupmagazine.net

Inga kommentarer: